zaterdag 2 augustus 2008

Vrouwelijke schrijfsters


Bij de organisatie van onze literaire avonden is het altijd een heikel punt: moeten we ervoor zorgen dat er in elke cyclus ook vrouwelijke auteurs in ons programma staan of niet? Sommigen vinden van wel, anderen vinden van niet. Ik hoor tot de laatste categorie. Ik vind de belangrijkste criteria voor programmering: kwaliteit en 'passen binnen het thema'.
Als de discussie weer eens oplaadt, breng ik meestal in dat ik dan óók homosexuele schrijvers/sters wil zien en gehandicapte, en allochtone en omgebouwde en liefst ook iemand die in meerdere van de genoemde categorieën valt, want als we dan toch aan emancipatie willen doen, waarom dan alleen qua vrouwen...? Maar sommigen van onze organisatie denken daar heel anders over. Zij vinden dat als we daar niet bewust op letten, we mogelijk meedoen aan het in stand houden van de mannelijke hierarchie in de literatuur.
In Nederland zijn meer mensen die vinden dat vrouwelijke schrijfsters een voorkeursbehandeling moeten krijgen omdat ze anders moeilijk een podium vinden in die mannelijke wereld. Zo bestaat er bijvoorbeeld de actie Nederland leest een vrouw.
Graag zou ik reacties zien van onze bezoekers. Hoe denk jij over deze kwestie? En ... als je dan toch gaat reageren, heb je nog suggesties voor vrouwelijke auteurs die binnen het thema 'literatuur en natuur' passen?

1 opmerking:

Anoniem zei

Zeer interessant thema. Ik kom terug, hoor. Had I but Time enough. Ik haast me naar de keuken ... Je kent dat wel: aardappeltjes schillen, een auberginetje schillen, worteltjes schillen, tomaatjes pellen en ontpitten, alles koken, kipje malen, groentenpapje mengen, de gebruikelijke was en plas, een overschrijvingentussendoortje, een vers pampertje (verse kleertjes?), hapjehapjehapje, vaatje, een wandelingetje als het niet regent, een warme avondmaaltijd voorbereiden, spelletjes en babbeltjes, eerste stapjestapjestapjes oefenen. Blogje komt laatst. Toch ff komen kijken. Kleinkindje slaapt. Als een reus van een roos. AllerLiefste mijn.